Tegoroczne Walentynki już za nami, ale kierowcom przejeżdżającym przez Zabrze pozostanie po nich trwała "pamiątka". 14 lutego z okazji Dnia Zakochanych do użytku oddany został wiadukt w ciągu ul. Roosevelta, który z tej okazji zyskał przydomek "mostu miłości". W ramach inwestycji istniejący od ponad 50. lat obiekt zastąpiony został całkiem nową kontrukcją, a jej realizacja wiązała się z niemałymi utrudnieniami. Całkowity koszt przedsięwzięcia to prawie 15 mln zł.
Umowa na realizację inwestycji została podpisana w lipcu 2021 roku, ale od początku wiązała się ona z niemałymi problemami.
Już po rozpoczęciu okazało się, że ani miasto, ani Polskie Koleje Państwowe nie posiadają dokumentacji archiwalnej wybudowanego przez PKP ponad pięćdziesięcioletniego wiaduktu.
Podczas prowadzonych robót rozbiórkowych okazało się, że kubatura obiektu jest przeszło trzykrotnie większa od zakładanej, a fundamenty podpór znajdują się pod skrajnymi torami linii kolejowych. PKP nakazało ich rozebranie, co wymagało opracowania i uzgodnienia nowej dokumentacji technologicznej rozbiórki fundamentów, które trwało 9 miesięcy i na taki okres wstrzymane zostały prace - relacjonuje zabrzański magistrat.
Zmiany spowodowały konieczność zamknięcia skrajnych torów linii kolejowych nr 141 i 672, jednak ze względu na zwiększone transporty węgla w okresie przełomu roku 2022/2023 zarządca nie wyraził zgody na prowadzenie prac jednocześnie po obu stronach. W trakcie rozbiórki natrafiono również na niezinwentaryzowane kable sterownicze oraz nieczynny rurociąg, co spowodowało dalsze opóźnienia w sprawnym zrealizowaniu inwestycji.
Mimo trudności, wykonawca poinformował o zakończeniu robót niezbędnych do oddania obiektu z końcem stycznia br.
Po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli budowy w zakresie jej zgodności z ustaleniami i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę oraz z projektem budowlanym, Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał decyzję zezwalającą na użytkowanie przebudowanego wiaduktu
Zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu o nośności ograniczonej do 32 ton oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Nośność obiektu po przebudowie wzrosła do 60 ton.
Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo – rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo – rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu - czytamy.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 14,9 mln zł, przy czym Miasto Zabrze pozyskało dofinansowanie w wysokości 3,8 mln zł ze środków Rezerwy Subwencji Ogólnej Skarbu Państwa i dodatkowe 1,4 mln zł z Funduszu Odporności. Pozostała część środków pochodziła z budżetu miejskiego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
679Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
624Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
574Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
539Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
539Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0